Jumaat, 28 Mei 2010

Luahan Pemandu Teksi


Luahan Pemandu Teksi

Antara beberapa perkara yang tidak sempat dirakam di dalam video di atas ialah:

* Nazri Aziz
Beliau rasa seperti hendak mencarut pada Nazri Aziz yang makan hasil keringat pemandu teksi. Nazri Aziz menggunakan kroninya untuk mendapatkan hasil di setiap 200-300 syarikat teksi yang ada. Bukan itu sahaja, permit teksi dikawal. Tambahnya Nazri Aziz sangat gemar dengan posisinya sekarang. Senang buat duit.

* Teksi Limo
Beliau juga mengatakan teksi biasa dilayan dengan berat sebelah berbanding teksi limo. Teksi limo yang ada di KLIA bebas mengambil pelanggan yang bukan dari KLIA. Katanya teksi limo sepatutnya kembali kosong ke KLIA dan bukannya membawa pelanggan.

* Teksi Proton Saga Baru
Kata beliau teksi semua mendapat kereta reject dari Proton. Banyak bahagian yang rosak. Semua kerosakan perlu dibaiki sendiri. Ada juga kes bocor hingga air masuk dalam kereta. Ditanya dengan Proton Saga baru, katanya kereta itu bodoh. Bootnya kecil, setelah diletak tangki NGV, maka tiada lagi ruang untuk beg.

* Sikap Syarikat Teksi
Syarikat teksi tidak pernah kisah dengan nasib atau berapa ringgit pemandu teksi dapat dalam satu hari. Apa yang penting buat syarikat, mereka hanya mahu duit sewa teksi. Jika lambat bayar, tempoh penarikan teksi lebih singkat berbanding bank. Kerana itu kes tak mahu ikut meter menjadi satu perkara biasa.

* Sambutan Terhadap Teksi
Berkenaan dengan pengangkutan sama. Apa yang beliau mahu ialah permit teksi persendirian sahaja. Kerajaan tidak patut menyekat kehendaknya dan kerajaan juga harus menukar prosedur sekarang awam yang lain. Katanya ia tidak menggugat periuk nasinya. Kerana katanya, teksi masih ada peminat yang tersendiri. Jumlah pelancong tetap.

p/s: Saya khuatir dengan keadaan ini. Para pemandu teksi yang dahulunya dijadikan telinga Mahathir (bagi mengesan penyokong Anwar). Kini mereka semua ibarat satu bom jangka. Jika semua pemandu teksi bergabung tenaga dan tahu apa yang berlaku. Nescaya nasib Nazri Aziz menjadi Mahagelap pada PRU13.

sumber : http://hanief.blogspot.com/2010/05/kenali-masalah-teksi-kita.html