Rabu, 26 Mei 2010

Berbual dgn staff SKR UM

Salam Satu Islam, elok rasanya jika perkongsian ini dibaca oleh adik-adik yang sedang mengintai peluang untuk melanjutkan pelajaran ke menara gading, tempat terhimpunnya manusia yang menyimpan cita-cita menggunung tinggi.
Saya berbual dengan seorang staff UM yang bertugas di bahagian kemasukan dan rekod, beliau terlibat dalam soal memilih calon yang bakal ditawarkan untuk mengikuti pengajian di Universiti aku menuntut sekarang, katanya, seluruh wakil SKR dari universiti awam di Malaysia akan bermesyuarat di sebuah hotel, ini disebabkan jumlah staff yang terlibat adalah teramat ramai, bayangkanlah, setiap universiti akan menghantar 7-8 orang wakil untuk bermesyuarat, agendanya tertumpu kepada pemilihan kriteria calon yang telah  membuat permohonan UPU (online) untuk memasuki universiti.

Pada kebiasaannya mesyuarat itu akan memakan masa berjam-jam sehingga berlarutan ke lewat malam, ini disebabkan ada beberapa universiti yang tidak menghantar wakil mereka seperti yang diminta oleh KPT, maka disebabkan pengurusan segelintir universiti yang tidak efisien inilah, kerja-kerja pengagihan calon sarjana muda ke universiti ini lewat habis.

Rupa-rupanya universiti Malaya lah yang paling awal memilih calon sarjana muda mereka, dan kerja-kerja pemilihan calon sarjana muda UM telah selesai awal lagi, berbanding dengan segelintir universiti lain yang lewat hadir mesyuarat pun ada, ini mungkin disebabkan pengurusan universiti tertua ini telah mempunyai pengalaman yang banyak, maka soal pengurusan telah hadam sebaiknya, segelintir universiti yang dimaksudkan itu, carilah sendiri, yang mana ada jolokan melay's univ tu faham-faham sahaja lah.

Kriteria yang terbaik, akan dipilih oleh universiti tertua dalam ketegori universiti perdana, calon srjana muda akan dipilih sekiranya pelajar memiliki prestasi akademik yang bagus, bukan sahaja bagus dalam akademik, bahkan dalam bidang ko-k, terbaik dalam ko-k yang dimaksudkan ialah, pelajar tersebut mestilah bergiat aktif dalam persatuan atau mana-mana kelab semasa disekolah.

Aktif pula bukanlah sekadar memegang jawatan AJK unit, contohnya AJK cenderahati dan lain-lain bidang tugas yang termasuk dalam ketegori jawatan bawahan. Aktif cemerlang ko-k yang dimaksudkan ialah mestilah pelajar tersebut menjadi MT dalam persatuan atau kelab atau badan pelajar, contohnya ketua pelajar, setiausaha agung kelab atau persatuan, presiden kelab atau pengerusi persatuan dan lain-lain jawatan yang dikegorikan dalam majlis tertinggi.

Dahulu penulis pernah dilantik menjadi presiden kelab Taekwondo semasa di ma'ahad dahulu, mungkin kriteris itulah yang menjadi asbab aku dipilih ke universiti tertua negara ini. Kebanyakan pelajar yang memasuki univesiti selain ketegori perdana ini, nama-nama mereka akan dimasukkan ke universiti yang segelintir seperti yang dimaksudkan sebentar tadi.

Jadi tip-tip tadi diharap dapatlah diambil manfaat bersama, ingat, kita tidak boleh sibuk belajar sahaja, perlu juga fikir bagaimana hendak memanfaatkan batang tubuh anda sebaiknya untuk manfaat manusia di sekeliling anda, begitu juga setelah anda layak ke menara gading nanti, jika rutin itu tidak dibawa dan dilangsungkan pada peringkat universiti, maka anda akan berada dalam ketegori produk gagal sistem pendidikan negara.

Kerana semasa disekolah anda dididik untuk memanfaatkan jasmani, emosi, rohani dan intelek anda kepada masysrakat umum, tapi ada yang sudah layak ke universiti, tapi apa yang menjadi rutinnya hanyalah mengadap laptop dengan bermain game, layari internet 20 jam sehari, pergi ke kafeteria, bersosial dengan lain jantina tan hingat, ketawa sana ketawa sini, ke kelas atau kuliah balik tidur, langsung tidak memanfaatkan diri kepada persekitaran dia, inilah produk gagal sistem pendidikan, jangan contohi teladan busuk ini. Ayuh ubah paradigma.