Isnin, 15 Februari 2010

Hijrah yang boleh diambil contoh oleh sesama makhluk Allah SWT

Baru2 ini terbaca satu artikel yang menceritakan pada satu hari seorang pelayar bot terlihat sekumpulan besar ikan pari dilaut sedang berhijrah ke suatu tempat yang dipercayai lebih sesuai dari segi suhu haiwan laut ini.

Kemungkinan disebabkan perubahan iklim yang mendadak disebabkan oleh pemanasan global yang sedang berlaku sekarang, selalu juga terfikir, bila haiwan2 ini mengadakan sidang atau perjumpaan untuk berbincang bersama bagi mencadangkan kemanakah lokasi baru bagi haiwan2 ini membentuk satu habitat baru, perlu ambil kira faktor keselamatan, jaminan penerusan hayat kesemua haiwan2 ini, terfikir hal ini disebabkan terlalu banyak jumlah pergerakannya.

Mungkin kita sebagai makhluk juga yang bergelar insan juga boleh ambil manfaat bersama, apabila sesuatu lokaliti itu gagal mencapai status selamat untuk long term bagi komuniti setempat, maka amat perlu ahli yang bernaung dimana2 pelusuk daerah bertindak untuk tukar sesuatu yang dikira patut ditukar (patutkah @ amat perlu).

Dulu pemimpin kita buat satu dasar pandang ke rakan asia kita iaitu  negara Jepun, mereka telah mengorak langkah dalam hal2 kemajuan teknologi dan hal2 kebendaan, tetapi malangnya ia sudah dilupai, ini antara masalah bangsa melayu yang agak mudah lupa, tidak seperti orang Arab, mereka amat terdedah dengan makanan yang membantu proses mengukuhkan daya ingatan mereka, kurma, buah tin, buah zaitun madu, kismis sememangnya makanan harian mereka, makanan2 ini amat membantu ingatan manusia. keperluan untuk kita ambil contoh dari pelbagai aspek amat perlu, mereka telah menukar pemerintah asal mereka yang telah memerintah Jepun untuk sekian lamanya.

Jadi, untuk kita, bilakah anjakan paradigma bakal berlaku, mungkin minda orang melayu terlalu mundur, golongan yang mundur tersebut lebih dari separuh dari jumlah keseluruhan orang Melayu, aku mungkin telah berubah kepada minda yang maju, tugas memajukan minda umat Islam khususnya yang berbangsa Melayu bukanlah  mudah, yang telah menjakkan kaki ke Universiti pun belum tentu mendapat kemajuan minda hakiki, inikan yang lahir membesar, tinggal dan manjalankan kehidupan seharian di kampung, lagilah ketebalan ketidakmahuan untuk berubah amat tebal untuk dihakis.

Ada yang ambil jalan mudah dengan menyertai kelompok yang setiap hari menambah ketebalan itu, kononnya mahu membuat perubahan dari dalam, perbuatan yang telah digazetkan sebagai hendak mencuci bekas najis, tetapi dia terjun terus ke dalam najis itu, tidak bersihlah jawabnya, sekali dengan dia berendam kotor dengan najis itu. Perubahan tetap diperlukan, cuma perjuangan masih jauh untuk dinikmati oleh para pejuang dan orang yang tidak mempedulikan kenikmatan perubahan yang tulen, berubah angin Malaysia yang baru, Malaysia yang selamat, adil, penting untuk para pencinta kebenaran.
 
Kalau beliau boleh dilakukan sedemikian rupa, inikan rakyat