Ahad, 13 Disember 2009

Di satu hari Al Junaid bertemu dengan iblis L.A

Junaid mengisahkan, "Suatu kali, aku berhasrat untuk melihat Iblis. Aku berdiri di depan pintu masjid. Aku melihat seorang lelaki tua mendekat dari kejauhan. Saat aku memandangnya, kengerian merasuki diriku.
'Siapakah anda?' tanyaku. 'Yang engkau ingin temui,' jawabnya.
'Sang terkutuk,' pekikku. 'Apa yang membuatmu tidak mau sujud kepada Adam?'
lblis menjawab, 'Bagainana menurutmu, junaid, apakah aku harus, menyembah selain Nya?' "

Junaid mengatakan bahawa ia merasa bingung setelah mendengar perkataan Iblis ini. Kemudian ia melanjutkan, "Sebuah suara berkata. Padaku dari relung hatiku, 'katakanlah (tentang Iblis),' Engkau pembohong! Jika engkaa benar-benar harnba Allah yang sejati, engkau pasti rnenuruti perintah Nya. Engkau tidak akan pernah mengabaikan nya dan bermain main dengan penafian.'' "

Saat Iblis mendengar kata kata ini, dia pun memekik dengan keras, "Demi Allah, junaid. Engkau telah menghancurkanku!" Kemudian ia pun lenyap.


p/s:maka sebab itulah Allah menyarankan seperti di dalam al-Quran bahawa sekiranya kita hendak membaca al-Quran hendaklah kita mulai dengan membaca isti'azah (a'uuzu billah minasyyaitan arrajiim)